Wednesday, November 25, 2009

borak iranian

~Dengan Nama ALLAH

salam..
tempat kerja saya ni ada 3 orang iranian..
daryush peramah..
saya cakap la ngan dia dengan broken english..
hehe...
dia macam pakcik2..
selaloo puji malaysia..
"malaysia is so lucky.peace.not like my country."
~Alhamdulillah
dia nak tinggal kat malaysia bila dah abeh belajar nant..
"are u ok if i want to stay in malaysia?"
dalam hati nak je jawab..
"tak payah la.. malaysia ni kecik je pak cik.."
hehe...
Malaysia ku tercinta!!!

ISK
tadi borak2..
"your boyfriend study here?"
"no!i dont hve boyfrend."saya tersenyum
"u said u have boyfriend?"daryush buat muka confius
"ya..boy friend..not special boyfriend..i just be friend with all people." i explained
"ohh..ya..its different.im sorry..so?dont you want to have a boyfrend?"
"im still young..not intersted.i wanna further my study."
"i wish u luck, happiness and success in your life."
"tq2..u too."
"thank you.."

tetiba crita kami meleret panjang..
"i saw that youngest here are freely out with their boy frend or girl frend."
tersentak saya..
saya ingat dorang tak perasan..
saya mengiyakan..
"at my country, boy and girl cannot go out together.even brother and sister will be arrested if they walk together. the police will asked their i/c to prove that they are siblings."sambung dia lagi
waaaa...saya kagum.. memang tak jumpa ar kat malaysia..kalau kat malaysia, even pak cik sbelah umah keja polis tengok anak jiran dating.. senyum jer.. tak der perasaan...(ish..ish..)

"malaysia is muslim country but not practice islam."
~ewah..kutuk malaysia pulak.. tapi itulah hakikatnya kan...?

ni la 'kawan' yang di ajar kafirun

"do u agree if girl or boy who are frend,just fren not special go out eat together?"
"im not agree...people will think -ve not towards that girl or boy but other will think -ve towards islam.."
"ya..i agree with u."

pas tu saya bukak cerita ISK..
ustaziatul alam..
as-syahid hasan al banna..tapi dia tak kenal..
usrah..
dia dengar..harap2 dia paham..
saya tak rasa kekok nak crita dengan dia sebab dia dari negara islam.. dan hopefully dia memahami..insyaALLAH..
"if all people think like you, i sure islam will be ok. you are good girl."
 saya tak harap dia cakap saya baik..sebab saya tau sapa saya..
saya tak baik sangat..
teringin nak jadi baik..



tapi tak semua yang nak faham..
jawapan clishe..."tak dapat hidayah.."
sahabatku..
hidayah ada dimana2..antara kita nak grab or tak jer..

menjadi harapan nak tengok negara islam terbina..

dia pon menyuarakan kesedihan bila..
"most iranian women do not wear hijab when they are in malaysia.in my country they cant do that.they also freely shake hand with man who are not mahram."
"i thought they wear like that when there are in iran ..and a also think that its a culture at ur country.can shake hand."
~bila kita biasa melihat kebiasaan, kita akan lupa yang salah tetap salah..macam mana la saya bleh fikir itu adalah budaya mereka??sedangkan mereka adalah muslim =( ~

bila pemakaian tudung dipandang remeh, tidak datang dari hati.. beginilah jadinya..



p/s:
~ kuat mujahadah lawan nafsu
~ tsabat di jalan ini...

~kak ipah..jiwa saya kosong...
jom kita korban!!!





Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home